Fotoğraflarla Kişilerarası İlişkiler Üzerinden Doğu ve Batı’nın Farkları

KİŞİSEL MARKALAŞMA

Doğu ile Batı… Yani Garp ile Şark… Her zaman bu ikisi arasındaki farklar sorgulanır… Bu araştırmamızda Doğu ve Batının arasında kişilerarası ilişkileri ele alacağız. Peki doğu ve batı arasındaki farklar neler? Doğu ile batı arasındaki farkları algılamak için öncelikle kişilikleri incelemeliyiz diyerek araştırma yaptık. Doğu ailelerinin tutumları ve Batıdaki ailelerin tutumları birbiriyle farklılıklar içermektedir… İşte fotoğraflarla kişilerarası ilişkilerde Doğu ve Batı’nın farkları…

RESTORANDA GÜRÜLTÜ

Birey, iletişim bağlamına göre farklılaşan bu iletişim davranışları arasından uygun olanı seçerek kişilerarası etkileşimde kullanır. Örnek olarak aile içi ilişkileri alalım. Anadolu’da baba ve annenin aile içi statüleri çocuklardan farklı olduğu gibi kardeşler arasında da yaş ve cinsiyete bağlı statü farkı vardır. Genellikle yaşa bağlı bu statü farkları, gündelik yaşamın birçok alanında annne-baba, anne-çocuk, baba-çocuk ve çocuk-çocuk etkileşiminde belirli davranış kalıplarının uygulanmasını zorunlu kılar. Annenin kız çocuğu ile olan ilişkisi erkek çocuğu ile olan ilişkisinden farklıdır. Aynı şekilde büyük ve küçük kızıyla olan ilişkileri de aynı değildir.

ULAŞIM

Kardeşler arasındaki ilişkiler de yaş ve cinsiyete, toplum içinde kazanılan yere göre farklılık gösterir. Aile dışındaki yaşamda, aynı ailenin üyeleri arasındaki ilişkiler farklılaşır. Her toplumun kültürü aile bireylerinin hane içi ve hane dışı davranışlarının şeklini belirler. Evinde babasını görünce koşup boynuna sarılan bir genç kızın aynı davranışı iş yerinde yapması hoş karşılanmayabilir. Baba-çocuk ilişkileri de bulunulan ortama göre kültürce belirlenir. Örneğin, Doğu Anadolu’da bazı altkültürlerde erkekler babalarının yanında kendi çocuklarını kucaklarına alıp sevmeyi ayıp kabul ederler.

PARA HAKKINDA KONUŞMADA

Erkeklerin aile büyüklerinin yanında kendi eşleri ile konuşmadıkları ya da kadınların büyüklerin yanında eşlerine adlarıyla hitap etmedikleri altkültürler de var. Çocukların büyüklerin sözlerine karışmaları genel olarak Orta ve Uzak Doğu kültüründe genel olarak hoş karşılanmaz. Oysa Kuzey Amerika ve Batı Avrupa kültürlerinde çocukların aile içinde büyüklerin sohbetlerine katılmaları teşvik edilir.

BİR FİKRİ İFADE EDERKEN

Geert Hofstede’nin kuramındaki güç aralığı kavramı, bu durumu açıklamak için oldukça elverişlidir. Güç aralığının büyük olduğu kültürlerde bireyler arasındaki iktidar ve toplumsal güç farkı nedeniyle büyük ile küçük, zengin ile yoksul, okumuş ile okumamış, çalışan ile işsiz, erkek ile kadın, amir ile memur, patron ile işçi, öğretmen ile öğrenci vb. arasındaki ilişkiler asimetrik nitelik taşır.

ÖFKE YÖNETİMİ

Burada sıraladıklarımızın birincileri etkileşim sürecinde kendilerini daha yukarıda, ikinciler daha aşağıda görürler. Birinciler yüksek sesle konuşurken ikincilerin sesini yükseltmesi saygısızlık, hatta terbiyesizlik sayılır. Birincinin sözlerine karşılık vermek ya da onun savlarını çürütebilecek fikir ileri sürmek de kabul edilebilir davranışlardan sayılmaz.

DOĞRULARI SÖYLERKEN

Amirler çalışanlarına yüksek sesle emirler verebilir ve bu normal karşılanır. Güç aralığının az olduğu kültürlerde ise bireyler, kişilerarası etkileşim sürecinde göreceli olarak daha simetrik bir konumda bulunurlar ve toplum içindeki iktidar ve güçlerini etkileşime görünürde daha az yansıtırlar. Yüksek sesle konuşmak genellikle hoş karşılanmaz. Bağırıp çağırarak emirler yağdıran bir amir komik duruma düşer.

SIRA BEKLERKEN

Bireyin yabancıyı ya da genel olarak “öteki”ni nasıl algılayacağı yanında farklı toplumsal bağlamlardaki kişilerarası iletişim davranışları da kültür tarafından belirlenir…

GRAFİK SANATÇISI YANG LIU’NUN GÖZÜNDEN DOĞU VE BATI

Grafik sanatçısı Yang Liu, kişisel deneyimlerle zenginleştirilmiş kültürel karşılaştırma konusunda keskin bir göze sahiptir. 1990’da 13 yaşındayken Pekin’den Berlin’e taşındı. Orada tam 13 yıl geçirdikten sonra, Çin ve Almanya’daki ikili deneyimlerini belgelemek için resimli bir proje başlattı.

BEN

Başlangıçta 47 basit mavi ve kırmızı poster olarak oluşturulan Yang Liu’nun yargılayıcı olmayan serisi, işyeri hiyerarşisinden restoran görgü kurallarına kadar kültürler arasındaki farkı şakacı bir şekilde yakalıyor. O zamandan beri Almanya Dışişleri Bakanlığı’nda gösterildi ve 2007’de sanat kitabı otoritesi Taschen tarafından Doğu Batı ile Buluşuyor adıyla yayınlandı.

PATRON

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Google fotoğrafı

Google hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Connecting to %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.