İkonik Fotoğraflar – Kanlı Cumartesi

Kanlı Cumartesi – Şanghay’ın Güney Tren İstasyonu’nun bombalanmış kalıntıları arasında ağlayan Çinli bir bebek, 1937

“Kanlı Cumartesi” – Şanghay Güney Tren İstasyonu’nun bombalanmış harabeleri içinde ağlayan Çinli bir bebeği betimleyen fotoğraftır. Çin’deki Japon savaş vahşetini gösteren kültürel bir simge olarak tanınmaktadır.

Hearst Corporation fotoğrafçısı H. S. Wong, Japonların Şanghay Savaşı sırasında sivillere düzenlediği hava saldırısından birkaç dakika sonra, annesi yakınlarda ölü yatan yaralı çocuğun fotoğrafını çekti ancak kimliğini ve hatta cinsiyetini hiçbir zaman paylaşmadı.

Şimdiye kadar yayınlanmış en unutulmaz savaş fotoğraflarından biri ve belki de 1930’ların en ünlü haber filmi sahnesi olan görüntü, Çin’deki Japon şiddetine karşı batılı bir öfkenin taşmasına neden oldu. Gazeteci Harold Isaacs, ikonik görüntüyü “tüm zamanların en başarılı propaganda parçalarından biri” olarak nitelendirdi.

Wong, bombalanan Güney İstasyonu’nun görüntülerini Eyemo haber filmi kamerasıyla çekti. Şanghay Tren İstasyonunda Annesiz Çinli Bebek, Çinli Bebek ve Bebek olarak da anılmıştır. (Orjinali: Motherless Chinese Baby, Chinese Baby, and The Baby)

İkinci Çin-Japon Savaşı’nın bir parçası olan Şanghay Savaşı sırasında, Japon askeri kuvvetleri Çin’in en kalabalık şehri olan Şanghay’a ilerledi ve saldırdı. Wong evinden çıkarak sokağa indi, arabasına bindi ve hızla harap olmuş tren istasyonuna doğru sürdü. O anları şöyle tanımlamıştır:

“Korkunç bir manzaraydı. İnsanlar hala kalkmaya çalışıyordu. Ölü ve yaralılar raylara ve platforma saçılmıştı. Uzuvlar her yere dağılmıştı. Sadece işim gördüklerimi unutmama yardımcı oldu.

Kameramı yeniden yüklemek için durdum. Ayakkabılarımın kan içinde olduğunu fark ettim. Demiryolu rayları boyunca yürüdüm ve arka planda yanan üst köprü ile birçok uzun sahne çektim.

Sonra bir adamın raylardan bir bebek alıp platforma taşıdığını gördüm. Ağır yaralı başka bir çocuğu almak için geri döndü. Annesi raylarda ölü bir şekilde yatıyordu.

Bu trajediyi filme alırken, dönen uçakların sesini duydum. Çabucak, kalan birkaç filmimde bebeğin fotosunu çektim. Onu güvenli bir yere götürmek için çocuğa doğru koştum, ama baba geri döndü. Bombardıman uçakları yukarıdan geçti. Neyse ki bomba atılmadı.”

Wong, daha sonra yanan ve ağlayan bebeğin adını, kız mı erkek mi, yoksa hayatta mı yoksa öldü mü? sorularının cevaplarını asla bulamadı. Ertesi sabah, Leica kamerasından filmi China Press’in ofisine götürdü ve burada Malcolm Rosholt’a

Şuna bakın!” diyerek gösterdi.

Kanlı Cumartesi Fotoğrafı Büyük İlgi Uyandırdı

Ertesi sabah gazetelerin, çoğu kadın ve çocuk olan yaklaşık 1.800 kişinin tren istasyonunda beklediğini saldırıdan 300’den az kişinin hayatta kaldığını söyledi. O yılın Ekim ayında, Life dergisi yaklaşık 200 ölü bildirdi.

Kanlı Cumartesi fotoğrafı 1937 yılının Eylül-Ekim aylarında geniş çapta bir etki yarattı ve bir aydan kısa bir süre içinde 136 milyondan fazla kişi tarafından görüldü.

Fotoğrafın bir senaryo olduğunu savunan Japon milliyetçileri fotoğrafı kınadı. Japon hükümeti, Wong’un başına 50.000 dolar ödül koydu: (2021’de 900.000 dolara eşdeğer bir miktar.)

İkinci Çin-Japon savaşı sırasında Çin kaynakları, hem ölü hem de yaralı olan askeri ve askeri olmayan toplam kayıp sayısını 35 milyon olarak listeliyor. Çoğu Batılı tarihçi, toplam kayıp sayısının en az 20 milyon olduğuna inanıyordu.

(Fotoğraf: H. S. “Haber filmi” Wong

Kaynak: https://rarehistoricalphotos.com/bloody-saturday-a-crying-chinese-baby-amid-the-bombed-out-ruins-of-shanghais-south-railway-station-1937/).

Yorumunuzu Bırakın